Kezdeném a száraz tényekkel a dolgot, ugyanis a Sörszövetség ma kiadott közleményében van egy nagy rakás adat, ami alapvetően elég szépen hangzik. A végén meg majd hozzáteszem, amit gondolok ezekről a remek adatokról.
A tavalyi év folyamán hetvenhatezer hektoliterrel több sört adtak el a nagy sörgyárak (Dreher, Heineken, Borsodi, Carlsberg, Pécsi) a hazai piacon. Ez a nagy növekedés leginkább a felsőkategóriás sörök piacáról jött be, ugyanis összesen 24%-kal nőttek az eladási számok ebben a szegmensben. Mindezek mellett az alkoholmentes és az ízesített sörök forgalma nőtt még átlag felett. Az ízesített sörök 317 ezer hektoliterre nőtt forgalma 5%-os bővülésnek felel meg. Az alkoholmentes szegmens értékesítése újabb csúcsot döntött, a kategória mérete 116 ezer hektoliterre nőtt 2018 során.
1,3%-kal több, összesen 6,29 millió hektoliter sört értékesített Magyarországon az öt vezető sörgyártó. Ez hetvenhatezer hektoliter forgalom növekedést, 15 millió palackkal több sör elfogyasztását jelenti a tavalyi évben.
Már érezhető volt, hogy némileg mozgolódik a sörvilág, hiszen minden sörgyár jön ki az új termékeivel, nyomják a termékfejlesztést ezerrel. A prémium és szuper prémium sörök eladásának növekedése robbanásszerű volt, a tavalyi évben 24%-kal több fogyott, mint 2017-ben. A középkategóriás termékek eladása csekély mértékben, mintegy 1%-kal csökkent, a gazdaságos, saját márkás sörök piacának szűkülése tovább gyorsult. Ez utóbbi termékek piacára a vezető gyártók tavaly már 8%-kal kevesebbet szállítottak.
Nos, a fentiek alapján pár meglátásom lenne a sorok között olvasva.
- A nagy sörgyárak (is) jól hozták le az évet.
- Fogalmunk sincs, hogy mégis melyik sörgyár mennyire vette ki a részét ezekből a növekményekből, de valószínűleg a Heineken utcahosszal nyerte a versenyt a Soproni APA-val.
- Egyre nyitottabbak a fogyasztók a kísérletezésre és a sörgyárak is nyitottak ezeknek az igényeknek a kiszolgálására.
- Az emberek valamiért több alkoholmentes sört isznak, fene se tudja miért.
Ezzel a közleménnyel mondtak is valamit meg nem is, mert ez úgy lenne érdekes, ha konkrétumokról beszélnénk, így csak amolyan „több sört ittak a magyarok 2018-ban” lagymatag sztoriról van szó, tekintve, hogy nem tudni melyik kategória melyik sört takarja és az évek alatt hogyan soroltak át termékeket egyikből a másikba.