Óvatos Duhaj – nagyüzemi termékfejlesztés a toppon

Kicsit messziről futok neki a témának, mert van miről beszélni ezzel kapcsolatban. Manapság már nem elég, ha sört főz egy sörgyár, sörfőzde, hanem keményen meg is kell küzdeni azért, hogy az ő terméküket válasszák. Ehhez arra van szükség, hogy valami újjal, egyedivel álljanak elő és kitűnjenek a masszívan nagy választék közül. Ez a mai iszonyatosan ingergazdag világban elég nagy kihívás, mert annyi behatás ér mindenkit nap, mint nap, hogy nehéz bármivel is emlékezeteset alkotni. Ilyenkor jön képbe a termékfejlesztés, ami jelen helyzetben nem csak egy adott terméknek a kitalálását jelenti, hanem egy egész termékcsaládét.

Csináljunk termékcsaládot

A legaktuálisabb és legszélesebb kört elérő példa a Soproninál lelhető fel, hiszen nemrég 3 tagúvá bővült az Óvatos Duhaj termékcsaládjuk a Soproni APA megjelenésével. De nem kell kizárólag a Soproni példájára gondolnunk, hanem végignézhetünk a hazai sörvilág jelenlegi trendjein is. A kisüzemi sörfőzdék különböző speckó sorozatokat hoznak létre abból a célból, hogy megkülönböztessék a söreiket azoktól az alapdarabjaiktól, amiket már ismernek a fogyasztók. Ezek többnyire kísérleti főzetek, nagy részük nem is kerül bele az állandó szortimentbe. Nyilván ennek az is a célja, hogy aki még nem ismeri a termékeiket, azokhoz is eljusson a főzde híre.

Akár kis főzdéről, akár nagy sörgyárról beszélünk, mindkét esetben elmondhatjuk, hogy ez egy remekül működő recept, hiszen állandó jelleggel fent tudják tartani a fogyasztók figyelmét. Remek példa erre Soproni Démon esete. Tavaly novemberben csavartak egyet (a Soproni IPA piacra lépése után fél évvel) a frissen bevezetett „Óvatos Duhaj” kifejezésen, ugyanis kicsit újragondolták a Démon arculatát és az IPA-val közösen az Óvatos Duhaj termékcsalád alapító tagjai lettek. Ezzel egy új löketet adva a Démonnak, amit kicsit elfelejtettek az emberek az IPA árnyékában.

Óvatos Duhaj - nagyüzemi termékfejlesztés a toppon • 43487670 111018439878107 7425206909491216384 o 1

Ezzel létrehoztak egy sörkülönlegességekből álló termékcsaládot, amibe bekategorizálhatják majd a manapság kelendő sörstílusokat. Rákérdeztem, hogy ezt már az IPA piacra dobásakor is így tervezték-e vagy csak a nagy népszerűségnek köszönhető, hogy ide jutott a dolog és a válaszuk az volt, hogy már induláskor is azt szerették volna, hogy az Óvatos Duhaj egy közkedvelt termékcsalád legyen a sörkülönlegességre vágyóknak.

Mitől lesz valami termékcsalád?

Adja magát az egyértelmű válasz, hogy egy márka különböző termékei valami közös jellemzővel rendelkeznek, ami alapján egy kategóriába csoportosíthatók. A hivatalos megfogalmazás szerint is helyben vagyunk, csak kicsit szárazabban: „egy adott márkához tartozó, egymáshoz kapcsolódó termékek összessége minősül termékcsaládnak (product line)”. Láthatóan elég nagy a mozgástér, hogy pontosan mi is lehet a csoportosítás alapja. A kisüzeminél pédául külön a kísérleti főzetek minősülnek annak. De náluk még nehezebben definiálható ez a fogalom, ugyanis már az is nevezhető sorozatnak, amikor valaki csak a kollaborációs sörökre koncentrál és ezekből a más sörfőzdékkel közösen kiötölt sörökből épít fel az alapszortiment mellett egy másik vonalat.

Jelen sörös példánknál maradva egy különlegesebb kategória a termékcsalád a Sopronin belül is, amiben a közönségkedvenc, előremutató sörstílusok jelennek meg. Már sokszor volt kategorizálás a cég (és itt most a HEINEKEN Hungáriára gondolok) termékei között, de valahogy most másnak érződik ez az Óvatos Duhajjal. Többnyire elég egyértelmű volt a csoportosítás alapja, mégpedig, hogy alkoholmentes, Radler, vagy „sima” Soproni. Most viszont van egy dedikált kategória ezeknek a finomságoknak.

Így néz ki ez a többi sörgyárnál

Alapvetően nem nagyon beszélhetünk hasonló lépésről a többi nagy szereplőnél (nagy szereplők alatt a Heinekent, a Drehert és a Borsodit értem). A Drehernél a Hidegkomlóssal indítottak el egy ilyen folyamatot, ami egy teljes arculati váltást is eredményezett a sörök csomagolásában és ez elég jól sült el anno, de fel sem tudja venni a versenyt a Soproni Óvatos Duhajával. A különféle komlókkal hidegkomlózott alapsörök addig tökéletesek voltak, amíg nem jött ki a Soproni IPA, mint első felsőerjesztésű sör.

Kisüzem VS Nagyüzem

Ez a tipikus „melyik volt előbb, a tyúk vagy a tojás”, hiszen nem jelenthető ki egyértelműen, hogy a kisüzemiek tették szexivé a szériázást vagy a nagyok tették ismertté a különleges főzetek kategorizálását. Jelenleg is több kisüzemi főzde építi a saját márkáján belüli, kifejezetten különlegességekre kihegyezett palettáját. Elég csak a Horizont Pilot Series-re, a FIRST Small Batch-re vagy a Hopfanatic Project Series-re gondolni. Ez még ráadásul csak a jéghegy csúcsa, hiszen nem mindenki nevezi nevén a dolgot és csöndes pusztító módjára, elindul egy az alapszortimenttől eltérő külön úton. Például a Hungarian Terroir egy tipikus példa a MONYO-tól, vagy a Collabrew Series a Reczertől, amik annyira nem vágnak arcon a publicitással (a MONYO esetében ez inkább a főzetek számára érvényes), de mégis elindultak az alapszortimenttől eltérő úton. (meg talán még a Balkezes számozott szériája sorolható ide)

 Óvatos Duhaj - nagyüzemi termékfejlesztés a toppon • 2017 08 02 18.29.56

Lesz még Duhajkodás 2019-ben is

Jelen pillanatban három sör alkotja a termékcsaládot: Soproni Óvatos Duhaj IPA, Soproni Óvatos Duhaj Démon és a Soproni Óvatos Duhaj APA. Az már tuti, hogy nem áll meg itt a sztori, ugyanis azt már biztosra lehet tudni, hogy 2019-ben érkezik a „közösségi” porter, amit egy fogyasztó receptje alapján és vele együtt készít majd a Soproni. Ez lesz az első olyan (hazai) nagyüzemi sör, aminek a receptjét egy külsős receptjét alapul véve készítenek el. Arra a kérdésre, hogy várható-e még a termékcsalád további bővítése, azt a választ kaptuk a Sopronitól, hogy: „a célunk az, hogy mindig megfeleljünk a változó fogyasztói igényeknek, ami természetesen folyamatos termékújítással és termékfejlesztéssel jár”. Nyilván ebbe a polkorrekt válaszba elég sok mindent bele lehet gondolni, mindenkinek a fantáziájára van bízva a dolog.

Addig is bontsunk egy IPA-t vagy APA-t, mert már miénk a választás lehetősége. Ha pedig megjött a kedvünk a sörtípusokkal való ismerkedéshez, akkor nem is kell a hazaitól messzebbre mennünk, nézzetek rá az extrémebb itthoni sörkínálatra!

Scroll to Top