Nemzetközi szinten több olyan példát láttunk már, hogy a kisüzemi sörfőzdék a nagy sörgyárakkal összefogva, közös sörökkel jöttek ki a piacra, de sajnos a hazai sörélet egyelőre csak a craft-craft kollabokat részesítette előnyben. Nyilván egy nagynevű külföldi sörfőzdével kooperálgatni sem rossz, de azért ezt lehet még fokozni. És a Dreher most pont ezt csinálta a Mad Scientist sörpunkjaival, aminek az eredménye egy kőbányai kollab lett, amit nemes egyszerűséggel csak Kőbánya X-nek neveztek el.
Már a sajtóesemény felvezetése is elég kriptikus volt, mert a Dreher és a Mad külön-külön küldtek meghívót ugyanarra az időpontra, de másik helyszínre, nem kellett sok, hogy összekösse az ember a pontokat. Aztán a helyszínre érkezve kiderült, hogy még autóval tovább megyünk, amit nagyon titkosügynökösen oldottak meg, mert fekete Merci kisbuszokkal vittek minket tovább, amik „Kőbánya X” matricákkal voltak felvértezve. Aztán átszelltük Kőbányát és egy alagútrendszerben kötöttünk ki, ahol térerő sem volt, úgyhogy már kicsit kezdett mindenki izgulni, hogy vajon innen kijutunk-e élve, de szerencsére „csak” egy masszív meglepetés várt csak ránk, nem láncfűrészes mészárlás.
A szellemiségében és árazásában is a nagyüzemi variánsok és a kisfőzdék piaca közé érkező új márkát közösen alkotta meg és vezeti be a két kőbányai cég. Az Underground Lager a Drehernél, a Catacombs Coffee Stout pedig a Mad Scientist üzemében készül. Úgyhogy elmondható, hogy tényleg nem arról van szó, hogy a Dreher fizetett ez talicska pénzt a Mad-nek és ők lefőztek két sört, hanem közösen ötleteltek a sörökön, együtt találták ki a recepteket. A Dreher alapból is eléggé „all-in”-t tolt idén, hiszen végre kijöttek ők is az IPA elgondolásukkal, amit a fogyasztók abszolút jól fogadtak. Ezzel a lépéssel viszont szerintem olyat tettek le az asztalra, amivel megnyerték a minden évben „megrendezésre kerülő” Év Sörgyára címet nálam. Az már egy kicsit más kérdés, hogy a Mad fullba tolt renegát státusza hogyan fog ezek után változni, de talán nem sérül ezzel annyira, hiszen ez is egy előremutató kísérletezés a részükről.
Szilágyi Tomi így nyilatkozott az együttműködésről: „Amikor megkeresett minket a Dreher Sörgyárak azzal az ötlettel, hogy készítsünk közösen sörös recepteket, rögtön tudtuk, hogy ez a lehetőségünk arra, hogy ne csak egy szűkebb célközönséghez jussunk el a magyar piacon, hanem egy jóval nagyobb fogyasztói körnek is bemutatkozhassunk. Itthon biztosan nem volt, de nemzetközi szinten sem nagyon hallottunk még ilyen kezdeményezésről. Nem csak a sörök megalkotásánál, de a bevezetés előkészítésénél is egyenrangú partnerként vett részt mindkét oldal. A teljes folyamatban a közös alkotás és az együttműködés dominált. Az elkészült termékekre és magára az új márkára is nagyon büszkék vagyunk.”
A projekt előkészületei majdnem egy évig tartottak, ami idő alatt kezdésnek két sört hoztak össze, egy lagert és egy stoutot. Az Underground Lager és a Catacombs Coffee Stout már elnevezésében is elég extrának hangzik, még a háttérsztori nélkül is. A lagerhez magas minőségű, speciális világos maláta mellett Bajorországból származó Spalt és Saphir komlókat használnak. A folyamatok során tradicionális sörfőzési eljárásokat alkalmaznak, a sört alacsony hőfokon erjesztik a pincében, majd hosszabb ideig kondicionálják. A folyamat során többször adnak aromakomlót a sörhöz, hagyományos módon a főzőházban a komlóforralás során, és modern hidegkomlózási eljárással az erjesztést követően is. A stout egy igazi fekete sör, amelynek az elkészítése odafigyelést és precíz erjedésvezetést igényel. A pörkölt és enyhébben pörkölt árpamaláta és a zabmaláta mellett zabpelyhet és specialty kávét is főznek a sörbe. Lágy malátásság és szénsavasság, valamint kávés, kakaós, keserű csokis, karamellás és enyhén a komlótól keserű íz jellemzi.
A sörök 0,33-as dobozos kiszerelésben lesznek majd kaphatóak és bekerülnek a Dreher elosztóláncán keresztül minden helyre, ahova csak lehet. A láger már júliusban is levadászható lesz, de a stout megjelenésére kicsivel többet kell majd várni. Árfekvését tekintve nem voltak konkrét infók, de érzésem szerint a láger 400 forint körül fog majd mozogni, a stout pedig egy kicsivel több lesz majd ennél, 6-700 forint.
Gyakorlatilag a semmiből jött, látott és győzött ez a sörös hír, nem hiszem, hogy lesz ennél nagyobb bejelentés az év során. Talán még az lehet hasonló horderejű, amikor kijön a következő tagja a Kőbánya X brandnek, de arról majd később regélünk. Pár héttel ezelőtt még azt hittem, hogy a Borsodi IPA lesz az, ami a legnagyobb durranás lesz idén, de ha ezen múlik, akkor szívesen tévedek ilyen szempontból többször is egy évben.