A kisüzemi és nagyüzemi sörfőzdék harca inkább egy amolyan „cicaharcra” hasonlít, hiszen nem, hogy zavarnák egymás közönségét, hanem valójában együtt művelik a fogyasztói ízlést. Ezt sok országban már felismerték és tettek is lépéseket ennek érdekében, hogy a nép felé is azt kommunikálják ez egy közös érdek, mintsem egy ellentét. Többnyire ezek egy közös projektben vagy akár közös sörben manifesztálódtak. Ez a trend most elért Magyarországra is, ahol a Dreher vállalta magára a nemes feladatot, hogy közös projektet hoz össze egy kisüzemi főzdével és rögtön a legjobban hypeolt craft főzdével, a Mad Scientisttel tette ezt! Ez lett a Kőbánya X.
A craft sörfőzdék és a nagy cégek együttműködése már nem számít újdonságnak és többnyire elég érdekes dolgok születnek belőle. Az érdekes jelző alatt leginkább pozitív dolgokra gondolok, amiket minden sörgeeknek ki kell próbálnia, de nézzünk is inkább pár példát a dologra.
A Harpoon Brewery például a Dunkin’ Donutssal főzött le egy sört, akik többnyire csak a fánkról és a kávéról híresek, nem pedig a söreikről. Ebből lett a Dunkin’ Coffee Porter, ami egyébként abszolút jól is teljesített, mert Untappd-en is 3,5 feletti értékelése van és a porterek alapból is pl desszertekhez ajánlottak. És itt nem is álltak meg, mert akkora sikere volt a dolognak, hogy főztek egy kávés Pale Ale-t is, ami szintén elég nagyot durrant. Több bizonyíték kell? Elég csak a korábban általunk is megénekelt Metallica és Stone Brewing közös sörére gondolni, az Enter the Night-ra, ami nálam még mindig az egyik legjobb pilsner a piacon. Zenei sörökre itthon is több példa volt például a MONYO-Quimby sör is.
De térjünk rá a sör-sör kollabokra. A nagy sörgyárak többnyire úgy képzelik el a kooperációt, hogy fogják és felvásárolják a kisüzemi sörfőzdéket, amiken keresztül aztán le tudják gyártani a „saját kisüzemi” sörüket. Szerencsére azonban nem mindenki így gondolja ezt. Mindenkinek talán még élénken él az emlékezetében a nagyüzemi-kisüzemi együttműködés, aminek az eredménye a Sierra Nevada és a Bitburger közös söre, a Triple Hop’D lett. Ez nagyon limitáltan volt elérhető itthon, kizárólag a Spar üzleteiben, de abszolút volt rá igény és remek fogadtatása volt. Tipikus példája annak, hogy milyen eredménye lehet annak, ha összedolgoznak a szereplők.
A sörös együttműködések nem egyszerűen arról szólnak, hogy kiadjanak egy új sört, hanem leginkább a tudásmegosztásról és arról, hogy közösen terjesszék a jó sör igéjét. A hazai piacon is erről szól most a Mad Scientist és a Dreher együttműködése, aminek keretében közösen alkotják meg az új márka, a Kőbánya X söreinek receptjeit és a teljes folyamatból közösen veszik ki a részüket. A sörkollabok eszenciája tényleg abban keresendő, hogy két sörfőzde együtt alkosson valami kimagaslót és a folyamat közben tanulni tudjanak egymástól a sörfőzéssel kapcsolatban. Megosztják egymással a sörről alkotott nézeteiket, megbeszélik, hogy szerintük milyen receptek lennének jók és azokat a recepteket hogyan lehetne a tökélyre fejleszteni. Talán ezt az elképzelést az ideális világ fogalma alatt is megtalálhatnánk.
A hazai piac mindig is lemaradásban volt a trendeket illetően, de most eléggé belecsaptak a lecsóba a Drehernél, ami szerintem abszolút egy előre mutató trend. A Kőbánya X brand első két söre, az Underground Lager és a Catacombs Coffee Stout csak a kezdet, akár érkezhet a harmadik felvonás is, úgyhogy tényleg egy hosszútávú együttműködésre lehet számítani, amivel szokás szerint mi, a fogyasztók fogunk majd jól járni.